På fredagkvällen hade SMHI uppgifter om 10 m/s vid Värmdö, varifrån vår tur skulle utgå – dessutom skulle det regna rejält. Tidigt på lördagmorgonen gav sig vår bilkaravan iväg i riktning mot Stockholm och lite före kl. 11 kunde vi sjösätta alla våra 16 kajaker vid Vindövarvet. Under tiden vi packade in förnödenheterna var det uppehåll, men mesta delen av lördagens paddling fick ske i regn.

Den första timmen gick nästan rakt norrut, vilken innebar en skön medvind, men några 10 m/s var det ju inte – kanske på sin höjd 6 m/s. Eftersom det var en gemensam utfärd mellan våra två föreningar (VKF och HAV) fick vi nu möjlighet att under trivsamma former bekanta oss med varandra. Med så många deltagare fanns ju många olika modeller av kajaker och paddlar som måste skärskådas och diskuteras. Vi passerade Gällnö, Hjämö, Gränö, Lådnaön och väl framme vid Lådna tog vi av österut och sedan sydost för att ta lunch vid en långsmal udde på Lådnaön.

Det blev till att snabbt få på varma kläder för att inte bli kall i regnet. För att få lite skydd slog vi oss ned en bit in i skogen och därefter blev det matlagning över de små köken. Som grannar hade vi några killar som hade ett skapligt stort tält uppsatt. De var här för att fiska och hade fått massor med gäddor.

Paddlingen fortsatte sedan norrut igen och passerade Låren och Lådna. Därefter bar det av österut längs Träskö Storö och vid halv fyratiden gled vi in i den skydda viken på St Kalholmen. Där på en hög klippa låg vandrarhemmet, som var ett gammalt vackert hus i två våningar.

Vi installerade oss i de olika rummen och hängde upp alla blöta kläder på tork. Stefan som var först på plats satte omedelbart fyr i öppna spisen – samt i bastun. Därefter blev det intensivt arbete med att såga och klyva ved. Regnet hade upphört och blåa gluggar visade sig på himlen. Killarna invaderade bastun först och det blev både trångt och varmt. Det var oändligt skönt att uppvärmd kliva ned i det svalkande vattnet och efteråt stå naken på bryggan.

Matbestyr och inköp hade delats upp i förväg och vid kvällens långbord bjöds vi på en fyrarätters middag. Förrätt med bl.a. skinka, lax och avokado. Därefter fisksoppa med färskt bröd. Sen blev det äppelkaka med mumsig vaniljsås. Avslutningsvis kex, ost och vindruvor – men då hade jag redan blivit proppmätt så det orkade jag inte smaka på. Eftersom mina egna kunskaper om matlagning är bristfälliga hade jag anmält mig till disken och med så många rätter blev det ju ett och annat att diska för 16 personer. Vid 11-tiden kröp vi ner i sängarna medan fullmånen lyste upp skärgården.

Vid åttatiden var det gemensam frukost med alla tänkbara ingredienser tillagade av en annan grupp kockar. Kostnaden för både den häftiga middagen och omfångsrika frukosten slutade inte på mer än 100 kr för var och en. Någon sa att ”Det är inte på många hotell man kan komma undan så billigt” – men å andra sidan brukar man ju inte heller behöva stå i disken halva natten när man bor på hotell J

Så var det dags att påbörja återfärden – och det blev ungefär samma väg som dagen innan, men ibland på andra sidan om öarna. Hela söndagen var himlen blå med härligt värmande sol. På några ställen där vinden hade fritt spelrum kunde det nog komma upp i 7-8 m/s, men det orsakade inte några bekymmer. Inne i den djupa viken på Träskö Storö visade Stefan på en bastu med två avdelningar – en för bokade gäster och en för oplanerade besök.

Lunchen intogs på nästan samma ställe som dagen innan, men känslan var mycket annorlunda eftersom vi nu njöt i den varma höstsolen. Så blev det dags att sjösätta igen och under livligt samspråk paddlade vi åter söderut mot Vindö dit vi anlände vid fyratiden. Vi tackade vår färdledare Stefan, som hade bjudit oss på en riktigt härlig hösttur, med en liten applåd.

Här är karta över vår paddelväg

Deltagare: Stefan, Kjell, Tommy, Monika, Andreas, Sara, Jan, Birgitta, Anders, Kerstin, Ingvar, Lars, Jocke, Christer, Jonas, Peter