Efter lastning av kajakerna vid kanothuset tog vi oss ut till yttersta bryggan på Ängsö och redan klockan 9 kunde vi börja paddla. Äntligen hade värmen kommit till Sverige och vi kunde sitta i kortärmad tröja – det kändes nästan som en sommardag!

Nu på morgonen var det nästan ingen vind alls när vi paddlade genom sundet mellan Måholmen och Ängsö. Vi passerade Flottgrund med hundratals skarvar i de förstörda träden – synd på en så fin liten ö. Från början hade vi tänkt ta morgonfika på Tedarön, men lusten att paddla tog överhanden och vi fortsatte fram till Hjulstabron som just hade broöppning. Vi roade oss lite med att lyssna på kanal 68 på Peters VHF, eftersom den används för att begära öppning av brovakten. Det ger ju också lite förvarning om när större båtar är på gång så att man kan undvika farleden. Fika blev det sedan en öde badplats på Märsön.

Vi följde sedan farleden ner till Gisselfjärden för att sedan ta lunchpaus vid Gumsen alldeles på nordöstra hörnet av Hallingen. Här satte vi oss lite i skuggan för man känner av att solen är stark och flera timmar ute på vattnet kommer nog att märkas imorgon. Träden är så härligt ljust grön och livet känns skönt.

Ett par segelbåtar som går för motor och någon snurrebåt är allt vi ser på hela dan. Det känns riktigt öde, men inom ett par veckor lär det vara annorlunda. Nu är det bara 4-5 km kvar till bryggan och vid halvfyra är vi på väg tillbaks till Västerås i bil.

På bilden ovan poserar Jonas i sin nya VKV Seagull Offshore intill Hjulstabron.