Så här års har vi boende i vandrarhem, men med det här fantastiska vädret kunde vi lika gärna bott i tält.

Det var minusgrader kl 7 på lördagsmorgonen då vi började lasta kajaker på bilarna. En halvtimme senare bar det iväg mot Stockholm. Ganska snart blev det väldigt tät dimma och farten anpassades därefter. Det blev t.o.m. väldigt halt mellan Enköping och Bålsta. Lite före kl 11 var vi framme i Sollenkroka där vi sammanstrålade med Ellen och hennes pappa Magnus som skulle paddla K-2 eftersom Ellen skadat axeln och inte klarade av att själv paddla sin egen kajak. Nu var vi således 11 medlemmar som efter att ha packat kajakerna tog en fika med mackor innan avfärd medan ledaren Peter delade ut sjökort och gick igenom den planerade rutten.

Här i Sollenkroka hade dimman precis lättat och vi hade sol och spegelblankt vatten hela dagen. I god ordning korsade vi stora farleden och paddlade norrut mellan Ängsholmen och Samsholmen.  Vidare förbi Fårdöden och Småholmarna för att passera udden vid Gällnönäs. Sedan förbi Högholmen och Lingonskäret  för att runda sydöstra udden på Lådnaön. Därefter nordväst till den för fritidsbåtar så populära udden där det finns både dass och sopmaja. Här stannade vi för lunch och sen var ju Ellen sin vana trogen tvungen att visa oss andra att det inte alls är kallt i vattnet, men jag är inte säker på att hon lyckades övertyga någon av oss.

Turen fortsatte sedan nordost mellan Krokholmen och Äspan där vi följde Östra Lårsundet varefter vi tog sikte på Kåpholmen där vi mötte en segelbåt som tuffade för motor – annars var det bara någon enstaka motorbåt.

Här paddlade vi norrut för att försöka ta oss mellan Lindholmen och Flakholmen, men vi möttes av ett kompakt vassbälte. Vi var på vippen att vända, men Magnus och Ellen bestämde sig för att göra ett genombrytningsförsök, men så bara efter några meter öppnade sig en smal passage genom vassen. Det var visserligen väldigt grunt eftersom det säkert var 30 cm under normal vattenstånd, men vi kom alla igenom.

Så passerade vi Inspektoren och Bryggvedsholmen för att följa nordsidan av Träskö-Storö och Brunskär för att sedan svänga sydost ned mot inloppet till Stora Kalholmen. Snart såg vi vandrarhemmet som låg så pampigt på en bergknalle. Längst in i viken fanns en sandstrand där vi drog upp kajakerna.

Vi tog vandrarhemmet i besittning genom att dra upp termostaterna på elementen och fördela oss över de fyra sovrummen. Med hjälp av en brasa i öppna spisen fick vi snart upp värmen i huset.

Alla var inte förtjusta över att bastun hade blivit moderniserad från vedeldad till elaggregat – och vi hade lite problem att få igång den – men till slut kom värmen och vi trängdes först på översta bänken där det var som varmast. Sen turades vi om att klättra ned för badstegen för att doppa oss i det kalla vattnet.

Nu var vi hungriga och snart fick vi sätta oss till bords för att smörja kråset med en delikat trerätters middag.

• Förrätt: Gravad lax på underbart glutenfritt bröd
  • Huvudrätt: Bakad potatis med smarrig sås och kall rökt fläskfilé
  • Efterrätt: Chokladmousse med chilikokta aprikoser

Framåt halv elva kröp vi till kojs, medan Ellen la sig i sovsäck framför öppna spisen.

Flera gick upp tidigt på söndagsmorgonen, vissa för att ordna med frukost andra för att njuta av en vacker soluppgång.

Sen vid kl 8 vankades en rejäl frukost där nivån var som ett bättre hotell. Nu återstod bara städning av huset och packning av kajakerna. Personlig vård i form av tandborstning klarade K2-besättning av efter sjösättning. Pga Ellens axelskada gick det bättre att paddla baklänges vilket såg lite dråpligt ut.

Prognosen hade förutspått moln på söndagen, men vid hade flera timmar med sol och sedan växlande molnighet. Vindarna höll sig på beskedliga 3 m/s, men visst kändes vinden kall. Återpaddlingen gick nu på sydsidan av Träskö- Storö och vi fortsatte sedan mot Östra Lårsundet och tog lunch i lä vid en rastplats på Norrgårdsön lite öster om gårdagens lunchplats.

Efter välbehövlig vila paddlade vi nordväst för att passera Lådnamacken och därefter runda Lådnaön och sedan ta oss söderut för att runda Gällnönäs där vi paddlade förbi på lördagen. Vi hade inte någon brådska till bilarna så vi tog en omväg runt Galtholmen där Peter guidade eftersom han varit där flera gånger hos bekanta.

En sista kontrollerad passage av farleden och så var vi snart tillbaks vid Sollenkroka där det sedvanliga arbetet vidtog med att ta upp kajakerna, packa ur och få upp dem på bilarna. Sen var det bara en lång resa hem till Västerås.

Vi som hade en underbar helg tillsammans i Stockholms skärgård var:

Anders, Jonas, Marit, Ulf, Eva, Tina, Ulla, Ellen+Magnus, Swempa och Peter (som tog bilden)