Många av oss Västeråsare har ju besökt huvudstaden – men kanske inte i en kajak! Vi beslöt därför att göra sightseeing på vårt sätt. Redan vid 8-tiden på måndag morgon anlände vi till Ängby camping med husvagn, tält och två kajaker (k2+k1). Inom kort var vi ute på vattnet och följde det vänstra landet in mot centrum.
Vi gled under bron till Kärsön och som leder mot Drottningsholms slott. På vänster hand passerade vi Grönvik, Ålsten och Smedslätten. Gång på gång överraskades vi av alla otroliga villor som ligger så naturskönt med paddelavstånd till centrum. Efter fikapaus vid Solviksbadet fortsatte vi paddlingen förbi St Essingen på höger hand och därefter under den mäktiga Tranebergsbron. Vid Pampas gled vi in i småbåtshamnen och njöt av alla båtar, speciellt de fantastiska MYS-båtarna som hade eget båthus med kristallkronor i taket !

Alldeles intill ligger ju Svima som lockade till ett besök. Färden fortsatte sedan i lugn takt runt Kungsholmen genom Karlbergskanalen som mynnar ut i Riddarfjärden alldeles vid Stadshuset. Utan att det var några svallvågor från båtar studsade vågorna åt alla håll mellan kajerna. Det var ett bestyr att fotografera varandra med Stadshuset i bakgrunden.

Efter Karljohanslussen vid Gamla Stan styrde vi västerut längs alla skutorna vid Söder Mälarstrand. Vid Långholmen paddlade vi in i det trånga Pålsundet och vid Reymersholme där Vin&Sprit Centralen tidigare hade sin verksamhet hälsade vi på en kanotist vid Örnsbergs Kanotklubb, som har sina kanoter längst ned i ett hyreshus.
På utsidan av Långholmen vid den vackra badstranden nästan rakt under Västerbron intog vi en välbehövlig lunch. Nu bar det ut från Stockholm, under Essingeleden och förbi ett kanothus som också hör till Örnsbergs kanotklubb.
Vid Klubbensborg i Hägersten besökte vi ytterligare en kanotklubb – Fridhemskanotisterna. Färden gick vidare förbi Fläsket och vi paddlade in mellan Kungshatt och Fågelön för att snart se Drottningsholms slott.
Vi gled något innanför de bojar som markerade förbjudet område och omedelbart visade sig några beväpnade män vid stranden. Det fick oss att inte välja den stranden för en landstigning utan nu paddlade vi med något trötta armar några kilometer tillbaks till campingen vid Ängby. Det blev 32 km som bitvis gick ganska fort speciellt för mig som fick försöka hänga med två f.d. elitpaddlare i sin K2.

Dag två sjösatte vi kajakerna vid Sjöhistoriska museet i Djurgårdsbrunnsviken. Vi paddlade in under den utsmyckade Djurgårdsbron och vidare längs skutorna och restaurangerna på Strandvägen.

Vid Nybroviken genade vi över till Nationalmuseum och vek av längs Skeppsholmen med det gamla segelskeppet Af Chapman. Här fick jag vara guide och peka ut fönstren på mitt föräldrahem vid Katarinavägen samt det efter branden återuppbyggda Katarina kyrka uppe på söders höjder.
Nu blev det dags att dra på regnkläderna och då vi passerat Gröna Lund och svängde in bakom Beckholmen började ett ihållande regn. Paddlingen förbi Valdemarsudde ända fram till Blockhusudden blev rejält gropig av ett antal passerande skärgårdsbåtar.
Regnet upphörde precis då vi skulle svänga in i Djurgårdsbrunnskanalen från öster. Eftersom vi såg några låga bryggor vid en holme tog vi en fikapaus.

Denna holme visade sig höra till Sveriges äldsta kanotklubb – Föreningen för Kanotidrott.

Nu var det bara den idylliska kanalen kvar innan vi gick iland vid Sjöhistoriska.