Pga. en prognos med mycket hårda vindar i Söderarm så gick turen istället till den lite mera skyddade St. Anna skärgården.

Vi startade med riktigt härlig paddling från Mons kajakuthyrning med solsken och medvind.

Efter ca en timmes paddling så anlände vi till Missjö för att leta tältplats. En stund senare så insåg vi att det låg lite för mycket båtar på ön för att falla alla i smaken. Vi satte oss i kajakerna och fortsatte sökandet efter en lämpligare tältplats. Efter ungefär en halvtimme hittade vi en fin plats på Östra Örholmen. Lite svårt att gå iland, men väl värt mödan då vi fann fina tältplatser med fantastisk utsikt uppe på en liten platå.

Efter att vi slagit läger och fått i oss en bit mat så paddlade vi iväg mot Kupa-Klint. Denna ö är en riktig pärla. På ön finns ett berg med sagolik utsikt. Här finns även bra tältmöjligheter och kan varmt rekommenderas om man har vägarna förbi.

När vi återvände till vår tältö blev det middag och Jonas fick då demonstrera behovet av kraftiga handskar vid matlagning.

Till natten la sig vinden helt och natthimlen blev alldeles magisk.

Dag två började tidigt med svaga vindar och solsken, men prognosen talade om hårda vindar och mycket regn på eftermiddagen. Efter cirka två timmars paddling så gick vi iland på Gillersholmen.

Efter att tälten och tarpen var uppe så började det regna medan vi åt lunch.

Vi trotsade vädret och paddlade iväg på en fin eftermiddagstur. Vi kom riktigt nära en stor havsörn som satt och tryckte på en klippa och inte riktigt ville ge sig iväg ut i regnet.

Det fortsatte regna med stark ostlig vind hela kvällen och havsnivån steg med nästan 3dm. Våra kajaker tyckte att det vore trevligt med en sen kvällstur utan ägare, men det lyckades vi sätta stopp för.

Dag tre började också tidigt då vinden skulle tillta under dagen. Det var dimmigt och blött när vi steg upp klockan sex, men när vi satt oss i kajakerna klockan åtta så sprack himlen upp. Efter en kortare paddling i strålande solsken så var vi åter tillbaks på Mons kajakuthyrning.

När lastandet av kajakerna var avklarat började färden hemåt. Då vi hade väldigt gott om tid så tog vi en avstickare för att hälsa på Ingvar och hans fru. De bjöd på fika och visade oss runt på deras fantastiska gård.

Vi som var med på turen var Annika, Jonas, Peter, Håkan och Adam

Stort tack till Håkan och Peter för bra planering och guidning. Kunde inte ha blivit en bättre tur med de väderförutsättningarna som vi hade.