Vi samlades i Bastedalen för sjösättning, turplanen var ändrad på grund av vindarna. Vinden kom från S/V och bjöd på 6,3 m/s enligt mätaren på Hammarbron.

Vi styrde vår kosa Norrut, upp till Vasshammaren där vi sedan gick runt Tjuvaholmen och över till Svilens och Högmons östra sida. Vidare söderut, väst om Kätteln ner till Björkholmen för en efterlängtad lunch. Solen bröt fram med jämna mellanrum och det blev en riktigt skön paus.

Efter lunchen fortsatte vi söder ut på västsidan av Sandholmen, Enholmen och Trollholmen. Det är mååånga holmar på Vättern.

Vi tog sikte på Pulsarna där vi ”Njutpaddlade” en stund innan vi gick ut från Grönön över till Stora Aspöns norra udde. Där, högst uppe i ett träd bor en fiskgjuse som gjorde sitt yttersta för att jaga bort oss så vi fortsatte söderut mellan Stora och Lilla Aspön. Vidare genom Varkasundet och runt till Stora Hjortholmen där vi slog upp kvällens läger.

Några tog ett dopp i Vätterns förvånansvärt ljumma vatten innan middagen inmundigades på Lilla Hjortholmen. Där satt vi fint och njöt i kvällssolen.

På söndagsmorgonen gav vi oss iväg kl. 10 efter att lägren packats ner och frukosten hamnat i magen.

Vi gick västerut och upp mellan Lilla Aspön och fastlandet. Vättern bjöd nu på 7 m/s och 12 i byar. Karin seglade fram när hon lyfte paddeln med bladen upp i vinden. Medvinden var helt perfekt och havsörnen visade hur man tar sig upp mot vinden.

När vi, efter en kilometers överfart med sidvind och kraftiga byar, kom över till Stora Aspöns norra spets satt fiskgjusen högst upp i toppen på sitt träd och hade full span på oss.

På sydsidan av spetsen stannade vi till en stund för att beundra den hästformade stenen och den horisontella jättegrytan på land.

Vi fortsatte söderut till Stora Aspöns östliga udde och innan vi gick vidare över mot Stora Sandholmen och fick åka berg och dalbana på stora mjuka vågor. Det blev några Tjoohoo! och breda leenden.

Lunchen avnjöts på Krokholmen medan solen värmde.

En av de finaste platserna i Norra Vättern är Pulsarna. Mitt i vårt cruisande upp och ner mellan öarna så dundrade ett åskoväder in i rasande fart. Vi fick avbryta finpaddlingen och ta en paus på Grönön medan ovädret drog förbi.

Då ett nytt oväder syntes långt bort på himlen tog vi en kortare tur vid Pulsarna innan vi gick över Grönsundet till fyren och vidare in till Bastedalen och slutet på helgens tur. Om regnet hade väntat i 10 minuter till hade vi hunnit lasta klart torrskodda men så blev det inte. Men vad gör lite regn? Kajak är ju ändå en vattensport.

Vi som paddlade var våra ledare Ben och Marie E samt deltagana Karin, Ulrika, Marie H, Britt, Martin o Peter.