Vi samlades vid en solig och varm Aspa brygga till en av de turer som har minst mängd paddling och mest mängd camping i en av för många okänd pärla till naturreservat som heter Norra Vätterns skärgård.

Vi packade våra kajaker i strålande sol och tog vi oss en kort bit ut till Hjortholmarna där ett antal båtar av andra modeller hade parkerat för dagen och kanske även för natten. Kändes därför skönt att vi kunde gå vidare mot en annan plats för att slå läger.
Efter en lugn lunch paddlade vi vidare ut mot storvättern där det fläktade lite men sjön låg stilla så vi kunde gå runt Gråmunken på södra sidan och sedan in till den lilla skyddade inre passagen av Brottsjöholmen.

Då de flesta verkade sugna att parkera på Stora Krokholmen där vi skulle övernatta, blev det ingen extra sväng i grannskapet men det blev nog så trevligt umgänge under kvällen med brasa, mat och en fantasktik solnedgång.

Håkan B har förtöjt kajaken på land

Håkan B tar ett dopp precis som Patrik och Tinas. Runt 9-10 grader i vattnet – burr.

Håkans S håller stilen med slips

En liten regnskvätt på morgonkvisten gjorde att vi låg och tryckte i våra tält en liten stund extra, men det var snart över och då blev det frukost, brasa och en del snack. Efter en lugn och lång morgon, hann det bli förmiddag innan vi kom iväg mot Pulsarna via Grönön och runt östra sidan av Trulsan för att titta på Hammarbron.

Patrik väntar på start dag två.

Ben visar vägen

Fiskgjusarna som har sitt hem här tyckte vi var lite påträngande och vaktade sin lilla holme noga då vi passerade. Vidare ner mot Svilen och över till Björkholmen där vi skulle luncha. Vinden började göra sig påmind redan då vi rundade Trulsan och ökade hela vägen till lunchön där vi lade till på baksidan för att få en snällare sjösättning efter en välförtjänt lunch.

Planen förändrades lite under lunchen då den friska brisen gjorde att vi skulle få en rejäl motvindspaddling på hemvägen och vi tog därför en lite snällare rutt. Efter några mindre överfarter i motvinden var vi till slut vid bilarna där det blev ett ofrivilligt bad och två nära ögat lägen vid landstigning. Nu gjorde det inget då det bara var att byta om till torra kläder och åka hem med några nya upplevelser.

Med på turen var Håkan Broddfelt, Peter Sjödin, Patrik Nedar, Håkan Söderberg, Marie Eklöf, Anders Bylund, Tina Klang, Adam Brander, Jonas Kurkinen och Ben Strengell.