TURTUR mellan regnen till Kråmö 4 distansminuter utanför Trosa.Eller 4X1852= 7408 meter, tyyyp

Vi som paddlade var: Tina Klang, Lars Blad, Pontus Eriksson, Björn Dahlman och våran ledare Peter Sjödin.Med i tanken och på SMS var också Joakim Thornell.

Dag 1 (20191019) samling ca 08:00 vid kajakhuset för lastning av kajaker. Avresa till campingen längst ut på Öbolandet. 2 bilar och 5 kajaker. En av kajakerna var tvungen att företa resan baklänges.

Väl framme var bommarna till campingen stängda. Detta hade dock våran förutseende ledare, Peter, räknat med. Så med på turen hade vi 3 stycken kajakkärror. Härmed löstes den lilla vandringen till stranden på ett smidigt sätt. Kajaker och packning kom snabbt på plats.

Efter en smidig packning av kajaker en lika smidig snabbfika med utsikt över havet och färdvägen. Ombyte i fina badhytter. Sedan bar det av på böljan den blå. Och lite fick man stå på för att det blåste så ( …….nästan rim)

Färden företogs initialt söder ut mot Härnö och sundet mot fastlandet. I sundet fick vi möte av en familj i båt som önskade oss en trevlig resa. Och det skulle vi ju ha visade det sig.

Härefter tog vi sikte på Julaftons fyr längst ut på Bokö-Oxnös norra udde. Att fyrplatsen kallas julafton och fyren julaftons fyr beror på ett fartygshaveri en stormig julafton för länge sedan. Vidare kan man läsa om fyren att den bara en gång slocknat – den 23 juli 1885. För detta dömdes fyrvaktaren i krigsrätt och fick betala 10 kronor i böter för misskötsel.

På grund av vindens riktning valde vi att gå norr om Brännskär och Kråmö mot  Kråmös grannö; Grytan. På denna ö sägs det ha pågått spritsmuggling och en avancerad kurragömmalek med tullväsendet. Grytan har troligen fått sitt namn av de jättegrytor som inlandsisen åstadkommit i berghällarna kring den lilla udden.

2 av deltagarna gick i land för att finna dessa naturliga grytor men med lite magert resultat. En fin vandring var det i alla fall. Efter detta bar det av mot Kråmö i en liten båge runt Tallholmen och Notholmen.

Väl på Kråmö säkrade vi kajakerna på stranden och startade urpackning. Oss tillhanda fanns var sin släpkärra, lyxigt !!!!!! Med packade kärror tog vi os över ön till våran stuga, Tärken. Men innan dess satt vi och såg ut över havet och inmundigade våran medhavda lunch.

När vi anlände till Tärken fördelades rummen. Supersnarkarna fick sova i stora rummet och övriga i rum som man kunde stänga om sig.

Sedan vidtog sysslor inför kvällen. Några jagade ved till stugan och bastun. Andra satsade lite mera på matlagning och allra mest Tina som lagade en fantastisk kycklinggryta. Denna skulle även komma att räcka till kommande dags lunch.

När vi gjort oss hemmastadda och landat på plats tog vi våra badkläder och gick ned till bastun. Här hade Pontus och Lars eldat upp värmen till en behaglig temperatur. En fantastisk fin bastu med fönster mot havet och badbrygga med stege. Alla badade både en och två gånger. Några doppade huvudet mera än andra. Och någon simtävling över sundet blev det inte.

Kvällen fortsatte så i vårat hus. Trerätters middag med Tinas goda gryta. Fina ostar som Peter hade med sig och framför allt hans egenodlade päron, som jag tyvärr glömt namnet på (päronsorten heter Herzogin Elsa/Peter). Lite vin fanns tillhands och Lar bjöd på exotisk cognac från Kyrgyzstan. Pontus bjöd på välsmakande och fin rom.

Vi hade en fantastisk fin kväll med god mat och goda samtal.

Kvällen och helgens hjälte vid diskhon var utan tvekan Pontus, som också löste mysteriet med den ”otända” lampan. För detta fick han ett utlovat pris av Lars, en chokladkaka.

Sänggång och vidföljande snarktävling som på morgonen dag 2 (191020) förklarades som oavgjord.

Frukost, städning och packning. Kärrorna lika bra dag två. Det regnade rätt rejält under natten men väl i kajakerna och resten av dagen klarade vi oss från regn.

På hemvägen paddlade vi norröver mot Fågelön som rundades. Sedan vände vi ned mot startplatsen på Öbolandet.

Här packade vi ur och till vår glädje fick vi en bom öppnad så att vi kunde ilasta på stranden. Lunch på stranden innan avfärd.

Hemma till kvällningen vid kajakhuset.

En fantastisk helg i goda paddelvänners sällskap.

Iakttagelser:- Skärgården utanför Trosa liknar till del den i Mälaren- 80% av deltagarna hade roderkajaker- 10% av deltagarna hade INTE vingpaddel- 10% kvinnliga deltagare- Att ha dragkedjan bak på torrdräkten kan vara ett bra sätt att träffa nya vänner- Att en sten kan vara väldigt lik en säl på långt håll

Helgen god, slutet gott, allting gott

Kayak, eat, sleep, repeat.

Och som alltid är det alltid kul att paddla.

Vid pennan Björn ( För jag kan inte skriva direkt på datorn/paddan)

————— BILDER ————–

Startplats vid Trosa Havsbad

Björn paddlar förbi Julaftons fyr

Björn, Tina, Peter o Pontus

Lars paddlar

Pontus paddlar

Tina paddlar

Pontus på jakt efter grytor