Jag skulle egentligen inte varit med på denna tur men corona kom och ändrade på allt.

Peter som skulle leda turen ville som riskgruppare inte hålla i turen och jag hade avbokat en resa till Irland som jag tänkt åka på. Så därför blev det jag som tog över ledarskapet för turen tillsammans med Tina som hjälpledare.

Efter en veckas dåliga väderprognoser gav vi oss iväg på fredag morgon klockan 7. Det hade varit prognoser om 25mm regn och 10-12m/s vindar på lördagen. Resan gick problemfritt med ett fikastopp i Örebrotrakten och lunchstopp i Tanumshede strax innan vi var framme vid Bofors camping på Tjärnö.

Väl framme lastade vi av kajakerna från bilarna och packade all utrustning och mat i kajakerna. Sedan bar det av mot Kosterhavet. Det blåste en del men eftersom vi hade vinden i ryggen var det inget problem snarare en hjälp för överfarten gick rätt snabbt. Vi paddlade ner mellan stora och lilla Brattskär som är de första öarna man kommer till och fortsatte ner till stora Tjälleskär där det finns en bra tältplats. Där reste vi våra tält så vi skulle vara klara för eventuellt oväder på lördagen.

På västkusten måste man också tänka på tidvatten så man måste bära upp kajakerna en bit på stranden så det inte finns någon risk att de flyter iväg vid högvatten. Men vi hade med oss bärremmar så på fyra personer bär man lätt upp en lastad kajak den bit som behövs. Vi hade också med föreningens stora tarp men den gick inte att sätta upp i de vindar som var så det fick vänta till lördags morgon. Vi hittade bra lä bakom en klippa där vi kunde laga middag och ha en trevlig kväll tills det blev mörkt. Solen gick ner ca. 20:30 så det blev inga sena kvällar på denna tur. Det började regna under natten och fortsatte fram till morgonen när det slutade. Så vi kunde låta bli att sätta upp tarpen och sitta i solsken och äta frukost.

Nu var det dags för paddling. Det blåste lite men det var inte några problem att ta sig fram mellan öarna i Kosterhavet. Vi paddlade till Ursholmen som är Sveriges västligaste fyr. Där hade i år gjorts en ny träramp så det var enkelt att komma iland. Tidigare har det varit svårt att ta sig iland där med kajak. Vi tittade runt lite på ön och somliga badade i poolen som finns på utsidan av ön. Sedan tog vi också och gjorde lunch uppe bland de gamla fyrvaktarbostäderna som nu är vandrarhem. Stugvärdarna för vandrarhemmet höll på och packade ihop för i år och åkte iväg medan vi var på ön.

Efter intagen lunch paddlade vi vidare upp till Burholmen och tittade på tältplatsen där som är stor och fin men den hade inte varit lämplig på fredagen med de vindar som var. Därefter paddlade vi tillbaka mot vårt tältläger och vi tog en snirklig väg genom labyrinten av små öar norr om Tjälleskär och rundade ön. Väl hemma igen så blev det fika med rabarberpaj i solen. Sen var det bara att ta det lugnt en stund innan det var dags för kvällens middag. Måltiderna på denna tur fick mycket tid eftersom det var många glada kockar med, och det serverades mycket god mat.

Nu hade det mojnat av och vi fick en lugn och stillsam natt innan vi vaknade till en solig och vindstilla söndagsmorgon. Eftersom det bara är tillåtet att tälta max 2 nätter på samma plats i naturreservatet så packade vi ihop all utrustning innan vi gav oss iväg på söndagen. Paddlingen gick då över spegelblankt vatten upp mot Kostersundet. På vägen dit så lättades mitt samvete när Fia fick se säl, något jag i princip hade lovat att hon skulle få göra.

Vi paddlade förbi Bockholmen, Arholmen och upp mellan Tenholmarna där det är väldigt grunt men det var precis så vi kom igenom utan att behöva stiga ur och dra kajaken. Det var lite annat folk där och badade och dom gick mellan öarna. När vi sedan paddlade genom Kostersundet mellan Nord- och Syd-Koster såg vi tydligt inverkan av corona. I den gästhamn som finns där brukar det ligga fullt med norska båtar och vara nästan köer med båtar i sundet. Men i år var det väldigt tomt i gästhamnen och bara några enstaka båtar att hålla koll på när vi kom paddlande.

Vi fortsatte genom sundet och en liten bit upp på Nord-Kosters östsida för lunchstopp. Där hittade vi en liten sandstrand som vi gick iland vid. Här fanns det också dass och soptunna. Efter lunch och bad så var det dags att paddla vidare mot nästa lägerplats. Vi fortsatte ner längs Syd-Kosters östsida där vi paddlade genom Ekenäs hamn. Här finns Kosters naturum som vi inte hade tid att besöka denna gång men nu vet vi i alla fall var det ligger.

Siktet var inställt på stora Brattskär som vi paddlat förbi när vi kom och varifrån det är kortaste vägen över till campingen där vi hade bilarna. Vindprognosen för måndagen var att det skulle blåsa ca. 5-6 m/s nordlig vind så det kanske kunde bli lite jobbigt. Framme på stora Brattskär så var det igen dags att först bära upp kajakerna på säker mark för att sedan slå upp vårt tältläger. Det är väldigt fint på Brattskär, gott om utrymme att tälta på och lätt att komma iland, men lite svårt att bada – det är lååånggrunt. Vi fick en jättefin kväll med goda middagar och trevligt umgänge, som sedan avslutades men en fantastisk månuppgång innan läggdags.

På måndag morgon så blåste det en del men inte mer än vad prognosen sagt så överfarten kanske skulle bli lite jobbig men inte några problem att ta sig över. Så vi satte oss i lä och intog frukost innan vi rev och packade ner allt. På nästan alla öarna här går det får pch det finns både för- och nackdelar. Det håller landskapet öppet men det är bra att ha en kratta med för att rensa tältplatsen från fårbajs. Det var mycket mindre på Brattskär än på Tjälleskär. Fåren på Tjälleskär höll sig mest på lite avstånd men på Brattskär hade jag och Fia en nära-får upplevelse, dom kom riktigt nära.

När det sedan var dags att ge sig ut på sista paddlingen mot fastlandet så hade vinden mojnat av helt så det var lugnt och fint nästan hela vägen. Ganska precis innan vi var framme vid de första öarna så började det blåsa lite mer igen. Så det var bara att paddla in och lasta in allt i bilarna och lägga kajakerna på biltaken för hemfärd.

Sammanfattningsvis så levde den här turen inte upp till mina förväntningar den överträffade alla mina förhoppningar. Vi har haft en jättefin tur, trevligt sällskap, god mat, vackert väder och underbar natur.

Med på turen var Anna, Swempa, Katarina, Fia, Tina och Maria.

Vid tangentbordet
Swempa

Gruppbild

Hur vi paddlade

Bofors camping kajakpackning

Fredag middag i lä bakom berget

Ramp landstigning Ursholmen

Lunch Ursholmen

Kajakparkering Tjälleskär

Paddling söndag spegelblankt

Kostersundet med lite trafik

Närkontakt Fia och fåret

Fia och fåren – hon verkar han anlag för att bli fåraherde