En fantastisk tur i Kosterhavets natur!

Vi var 5 som startade från Västerås vid 7-tiden på fredagsmorgonen, Peter Sjödin, Marit Blomquist, Sven-Erik Lingdén, Tina Klang och Ingvar Gustafsson. Vi sammanstrålade med Knut och Inken Faber vid Rasta, Brändaåsen och efter en fikapaus styrde vi kosan mot Tjärnö camping utanför Strömstad.

Framme vid Tjärnö konstaterade vi att det blåste för mycket för att kunna paddla till Koster. Jag kollade med campingföreståndaren om hon kunde ge oss ett bra pris på övernattning men vi tyckte det var för dyrt. Vi tog bilarna och åkte ut på Lindholmen för att reka om det gick och paddla dit och tälta men det var inga vidare förutsättningar där heller.

Efter lite diskuterande vad vi skulle göra så kom Peter på att han kunde ringa till Gullnäsgården, som ligger på Tjärnö ett par kilometer från Tjärnö camping och där han hade varit ett antal somrar. Vi åkte dit och välkomnades varmt av Lisa som visade sig vara en underbart positiv och trevlig person. Vi fick slå upp våra tält på deras nyslagna gärde. Peter visade oss runt och berättade om var han brukade bo och hur det varit att tillbringa somrarna där.

På lördagsmorgonen hade vinden mojnat och vi åkte tillbaks till Tjärnö camping, packade kajakerna och paddlade mot Kosteröarna. Vi startade tidigt för Peter hade sett på nätet att Kungälvs Friluftsfrämjande också skulle ut till Koster och vi ville hinna till Burholmen, där Swempa hade tänkt vi skulle tälta, innan det kom för mycket andra paddlare. Nu visade det sig att det redan fanns andra där, men det handlade om ett femtontal får och de hade inget emot att vi bodde tillsammans med dem. Det visade sig dessutom att utrymmet på platsen var jättestort och Kungälvs paddlarna kom också på eftermiddagen och campade tillsammans med oss.

När vi satt upp tälten och käkat lunch så paddlade vi ut till Ursholmen och hade tänkt gå iland och gå upp till fyrarna men det är ju väldigt begränsat med möjligheter att lägga till, och det var redan många där, så vi paddlade vidare en runda innan vi avslutade för dagen.

På söndagen paddlade vi runt Nordkoster i strålande fint väder och nästan ingen vind. En mycket fin och vacker tur med lunchstopp, och bad av Tina, på vägen. Nordkoster tycker jag är vackrare med sina vikar och stränder än Sydkoster. Tillbaka på vår lägerplats på Burholmen så badade alla och jag tror att det var minst 22 grader i vattnet. Tina som älskar att bada tror jag tog sitt tredje dopp för dagen och det blev nog också ett fjärde innan dagen var slut.

Vid middagen så fick vi smaka på ett par goda viner som Inken och Knut hade med sig. Det är ju helt fantastiskt att sitta på en fin ö i solnedgången och käka middag oavsett om den består av torkad eller mer sofistikerat lagad mat. Till varje måltid hör man ju också det hemtrevliga ljudet av Knuts, Peters och min kaffekvarn 😉

På måndag morgon var det dags att packa ihop och paddla tillbaks till Tjärnö camping. Vädret var lika toppenfint med strålande sol och nästan ingen vind så det blev en härlig tur tillbaks. Vi som skulle till Västerås lastade våra bilar och vände hemåt. Inken och Knut ville paddla lite mer så vi sa hej då till dem.

Enligt min gps hade jag paddlat 39,6 km och suttit 7 tim och 49 min i kajaken. Jag kan konstatera att vi hade samma tur med vädret i år som förra året när vi var på Kostertur. Att vara ute på en sån här tur det är livskvalitet på riktigt. Jag önskar att många fler skall få möjlighet att upptäcka det.

Avslutningsvis vill jag tacka alla som var med på turen för en mycket trevlig samvaro och ett speciellt tack till Peter och Swempa som anordnat denna tur.

Nedtecknat av Ingvar Gustafsson.

————————————– Blandade bilder från flera av deltagarna ——————————

Tältuppsättning på Gullnäs

Inken och Knut förbereder middag på Gullnäs

Tina och Swempa njuter av maten på Gullnäs

Marit

Landstigning på Burholmen

Fåren gjorde oss sällskap på Burholmen

En del av Kosterhavets Nationalpark

Tina var den som badade hela tiden

Vi fick sällskap av 10 paddlare från Kungälv

Soluppgång över Kosterhavet

Mot Ursholmen

Tina vid Ursholmens bägge fyrar

Swempa, som för det mesta låg i täten

Marit tar igen sig vid Ursholmen

Inken paddlar

Tina i det stora blå

Mot horisonten

Paus i Kostersundet

Linfärja mellan Nord- och Sydkoster

Lunch på Nordkoster

Gruppbild i Kostersundet (bara Tina saknas)