Vi anlände till Studsvik kl 8 på lördagsmorgonen och dimman låg tät. En fiskare som precis kommit in med sin båt uttryckte sin oro över att vi skulle paddla kajak med så dålig sikt. Men solens värme fick snart dimman att lätta och när kajakerna var lastade hade vi sol från blå himmel och det varade hela dagen.

Eftersom Britt-Marie inte varit här tidigare tog vi en tur under alla låga hängbroar som binder samman öarna längst in i naturreservatet. Därefter styrde vi ut mot Kalklubbarna. Redan här såg vi dagens första havsörn som satt på en klippig udde. Med vinden i ryggen lät vi oss tyst föras framåt med kamerorna beredda, men snart lyfta örnen med tunga vingslag. Vi fick se havsörn flera gånger under turen och varje gång var det lika storslaget.

Var vi än tittade mot stränderna såg vi mängder av svanar, men när det bara blev för många insåg vi att det var rejäla ansamlingar av skum! Efter förmiddagsfika på Kalklubbarna styrde vi in mot öarna söder om Krampö. På Brännskär sitter en skylt med varning för baggen just där man allra helst vill gå iland – undrar om det bara är ett bra sätt att hålla kanotister härifrån? Vi rundade Klovskär, där vi tältat många gånger, och snirklade sedan mellan öarna för att sedan sätta kurs mot södra udden av Ringsön. Här finns en fin strand med släta gräsytor som vetter mot en liten insjö. Men det var alldeles för tidigt att slå läger och det blev bara ett kortare stopp för lunch.

Vi fortsatte snart och rundade Hartsön södra udde där vi snirklade in i de grunda vattnen mellan öarna. Vid norra udden på Lundskär såg det så fint ut att vi bestämde oss för att slå läger fast klockan inte var så mycket. Efter att tälten kommit upp försökte både Lasse och Christer fånga fisk till middagsmat – men därav blev inget.

Till middagen åkte engångsgrillen fram och dessutom trollade Britt-Marie fram en flaska champagne som invigning och dop av den nya kajaken – en Lisa från VKV. Så plötsligt kom ett SMS från Anders, som meddelade att han satt i segelbåt vid sydvästra sidan av Långön och det var ju inte mer än 5 km från oss, men ett eventuellt besök fick anstå till morgondagen. Vi hade en fin kväll efter en strålande sensommardag. Redan framåt 9-tiden började vi dra oss mot tälten för flera av oss hade varit uppe sedan fyratiden på morgonen.

Vinden hade ökat i styrka och blivit nordlig under natten. Morgonens sjörapport på VHF:en kunde berätta om vindar på uppemot 10 m/s så vi bestämde oss för att inte gå utomskärs. Istället paddlade vi norrut mot Långön och på långt håll såg vi en segelbåt förtöjd vid en klippa. Vi började spekulera om det kunde vara den båt som Anders hade sänt SMS ifrån. När vi såg att det hängde ett stort badlakan på tork blev vi säkra på att det var badpojken Anders vi hade stött på. Det blev ett trevligt återseende (vi hade ju alla varit på veckoturen i St Anna tidigare i sommar).

Vi tog oss genom den smala nästa dolda passagen upp till sundet mellan Ringsön och Hartsön. Efter förmiddagsfika fortsatte vi norrut och här fick se en flyguppvisning av en stor havsörn. Den cirklade över trädtopparna inte alls långt ifrån oss. Vi tog mängder av bilder med våra små kameror, men några bra bilder blev det ju inte.

När vi sedan kommit ut på Tvären fick vi en härlig surf längs nordsidan på Ringsön. Den helt runda Tvären med 2 km diameter har bildats av ett meteoritnedslag för 450 miljoner år sedan. Enligt uppgifter funna på Internet ska meteoriten ha kommit med en hastighet av 30 km/sekund och kratern lär vara 20 gånger större än meteoriten själv.

Lunchuppehåll gjorde vi i den inre fjärden på Ringsön. Vädret tornade upp sig med mörka moln och det började snart regna. Vid avfart tog vi därför på regnkläder inför sista sträckan över till Studsvik. Regnkläderna fick vi strax ångra när regnet avlöstes av sol och fuktig värme.

På nytt en jättefin tur vid Stendörren – och här finns fortfarande mycket mer att upptäcka.