Vi samlas utanför kajakhuset, för att lasta kajaksläpet med tillhörande kajaker. Vår destination är Dalslands kanal med tillhörande system som Östra och Västra Silen.

Vår guide och tillika kvällens värd är Abel, som har sitt smultronställe i den lilla orten (tre hus) Breviken. Det ligger vackert vid kanalsystem till sjön Foxen.
Aktiviteten är planerad för fyra dagar med ganska korta distanser, vilket skapar möjlighet till mer bad, umgänge, god mat, mm. Totalt blev vi 11 stycken anmälda.

Abel tog emot oss när vi kom i bilkaravanen. I sann anda med friluftsmänniskor så prioriteras tält innan annat företas. Så tält reses. Ett bad innan middan företogs för att får bort ”resdammet” och bli redo för middan som värdparet bjöd på. En middag värdig en nobelfest. Tillhörande kaffe och kvällen var komplett.

Dag 1 vår destination är sydspetsen på Hästön. Med möjlighet till en kvällstur för att invadera Norge!
Men först måste kajakerna packas och i sjön. Som alltid undrar man hur detta ska gå till med två ”små” hål för packning i kajaken och tre-fyra fulla IKEA väskor som ska in i dessa. Kan tyckas som en omöjlig ekvation, men efter lite trixande, omstuvande så.. allt får plats.

Så kommer vi iväg. En mycket lätt bris, men bara skönt, ty ett högtryck med stort H parkerade över Sverige redan i maj och har sedan dess inte låtit sig övertalas av lågtryck. Det är varmt både i luft och vatten (ca 20-21C).

Vårt första stopp görs på ön Getön för att inta lite näring (lunch). En reflektion över antal mötande kanoter har gjorts under resan. Av döma av svaren av ”hej hej” så gissas flera till Nederländerna eller Tyskland, vilket kändes tidigt med tanke på att slussarna ännu inte har öppnat för säsongen. Efter intag av ny energi, och bad, så tas nu sikte mot bilkyrkogården vid Båstnäs. Mycket intressant att se hur naturen har återtagit platsen, hur träd, mm växer igenom bilar. Samtidigt som det är vackert så känns det lika naturvidrigt, kluvna känslor.

Efter att tält och mat avklarats på dagens slutdestination, så föreslogs invasionsturen av Norge. MEN alla har alkolås på sina kajaker, den stora invasionen får göras vid annat tillfälle.

Distans: 13,7 km

Dag 2 vår destination är infarten mot Gustavsfors.

Dagens etapp kommer innefatta en höjdförändring mellan Foxen och Lelång vid Lennartsfors. Vi hoppas på att kunna få till en slussning, även om slussarna inte har öppnat för säsongen, annars blir det transport med hjul. Både Pontus och Abel har meddelat att det finns möjlighet till glasstopp i Lennartsfors. Sträckan fram till Lennarsfors går i rask takt, om detta beror på glass??

MEN i Lennarsfors så återfinns varken slussvakt eller glass… dvs kajakerna kommer behöva transporteras på land, och utan behövlig glass svalka… Ett projekt som går relativt smidig, men tar tid. När alla kajaker kommit över så görs lunchstoppet vid slussen.

Vi slår läger ett par km före Gustavsfors, värmen har tagit hårt på oss.
Här får vi en fantastisk kvällssol.

Destination: 19,7 km

Dag 3 vår destination är någon ö i Östra Silen (beroende på ork, och känsla). Denna dag kommer innebära två slussar. Gustavsfors och Krokfors.

Dagen startar i helt vindstilla. Det är sällan man klyver en spegelblank vatten yta men idag var en sådan dag.

Paddlingen in till Gustavsfors görs i rask takt och nås via en S formad kanal. En blickfångande träskulptur hälsar oss välkomna.

Vi har turen på vår sida!
Precis när vi kommer fram så kommer en båt ut ur slussen. Efter kort dialog med slussvakten så är det bara för oss att paddla in i slussen.

Vår första och enda slussning blir här. Vi stannar till direkt efter slussningen för här i Gustavsfors finns en lanthandel och möjlighet till glass. Stärkta av glassen fortsätter vår färd för att stanna till vid Lövön. Här blir det lunch.

Vår fortsatta färd går till Krokfors. Här har vi vår första olycka, dom flesta olyckor är relaterade till i eller urstigning, detta var en urstigning. Helt odramatisk, lite blöt om benen men troligen skönt då solen ligger på.

Det går smidigt även här med transporterna av kajakerna över slussen. Vårt sista vatten Östra Silen intas. Vi gör kväller vid ”Hängestensön”. Varför det fått det namnet fick vi svaret på till nästa dag.

Skribenten kände sig lite extra stark och gjorde en kvällstur på egen hand. Primärt för att se om det var möjligt att ta sig fram i sundet, som angreps från båda hållen. Men resultatet höll på att blir fastkörd kajak i vass.

Så här sista kvällen så storstilar tre personer och fixar tapas, som bjuds runt till övriga. Ett gott och uppskattat inslag!

Distans: 18,6 km

Dag 4 vår destination är Sillebotten.
Flera kommenterar på morgonen att dom blivit väckta runt 04:00 av fågelläten. Inte konstigt, halva ön är fågelskydd. Bara att runda udden till lägret får vi förklaringen till öns namn. En stor sten hänger på en platå. Troligen har frostsprickor skapat detta.

Vid Sillebotten möts vi av Abels sambo Marie och deras granne som kört ner kajaksläpet. Lunch görs här. Medan vissa chaufförer är iväg och hämtar bilar så passar vi andra på att lasta kajaker på släpet, även skönt bad hinns med.

Resten är bara transport och avlastning av kajaker.

Distans: 13 km

Deltagare. Abel, Pontus, Håkan, Maria, Adam, Anna, Anders, Marit, Lasse, Eva och Peter