Alla deltagarna samlades vid kanothuset klockan 0600 för att lasta kajakerna. Sedan gav vi oss iväg med bilarna det blev ett fikastopp strax efter Karlstad.

Vi var framme i Grebbestad 12.15, då var det bara att  börja packa kajakerna. När vi packat klart så åt vi lunch innan vi gav oss ut.

Det var fortfarande relativt lite båtar ute så vi kunde lungt och fint paddla ut till Lökholmen där vi slog upp vår första lägerplats. Vi hade en jättefin kväll gick högst upp på ön och såg på utsikten. Vi såg även ett par tumlare i vattnet på kvällen. Johan och Anna såg en till och med en säl.

Lördag

Det blåste lite rakt in i vår vik när vi skulle starta men det var inget stort problem så alla kom iväg utan missöden. Vi paddlade förbi Fjällbacka och genom Hamburgsund till ön Dannemark. När vi kom dit så var det dags för en sen lunch, men det är bra att vara där i god tid för att få tältplatser. Det låg ett gäng från Friluftsfrämjandet där redan när vi kom men det finns plats för fler grupper så vi fick också en bra plats. Senare kom det många kajaker och även en SUP inpaddlande i viken men de var bara ute på dagsturer då vi såg att de bara tog ett fikastopp längre in i viken. Efter vår lunch så var det dags för eftermiddagspaddling för dom som ville, det blev en tur runt Dannemark och upp runt Rödskären. En del valde att utforska ön istället, det hade brunnit en del på ön men mest ser man såren efter stenbrytningen på ön. Efter middagen hade vi ännu en fin kväll vi gick på promenad  och gick högst upp på ön och såg solen gå ner i havet. På kvällen tog Ingvar fram sin  myggjacka som imponerade på alla.

Söndag

Efter vi ätit frukost och packat ihop så vände vi norrut igen, fin paddling via öarna utanför Hamburgön, en inte så trevlig sak är allt skräp som blåst iland på öarna det ligger stora drivor på en del ställen.

Vi gick på grund i sundet vid Gluppö där det vid lågvatten inte går att paddla igenom, där tog vi lunch. När vi åt så kom tidvattnet in mera så en del kajaker började röra på sig men vi fick ändå gå och dra kajakerna en liten bit innan vi fick tillräckligt med vatten under kölarna för att paddla vidare.

Vi fortsatte sedan norrut med tanken att slå läger på St Måkholmen men motvinden från norr som vi hade ökade och det blev mera öppet mellan öarna så vid Tveklyftan stannade vi upp och pratade igenom situationen och ändrade planen. Vi hade då nära till en tältplats på Norra Dyngön så vi paddlade dit och kollade och det såg helt ok ut så vi stannade där. Enda problemet där var att på kvällen så vred vinden till ostlig och blåste rakt in i vår vik med det var inget stort problem.

Måndag

Vinden vred till sydlig och ökade en del så vi fick en lite guppig första fjärd när vi tog sikte in mot Grebbestad, men när vi klarat av den första fjärden kom vi mer i lä och fick vinden i ryggen så då gick det fort i medvinden. Framme vid bilarna vid 12.01 så var paddlingen över och det var dags att lasta allt. När detta var klart så var det sedan att åka och ta en bit mat innan den långa bilfärden hem.

Sammanfattning.

Inga missöden förutom att en vattenbehållare läckte och någon hade glömt vinet men det löste sig med lite omfördelning av resurser inom gruppen. Sista kvällen var det lite knytkalas för att tömma kylväskorna innan hemfärd.

Kanonfint väder sol och 25 grader varmt fredag till söndag, vatten temperatur 17-18 grader. På måndagen var det lite molnigt och lite lätt regn på vägen in men detta hjälpte bara till så att det gick lättare att åka hem.

Vi paddlade ca 50km i lungt tempo på dom fyra dagarna.

Vi var ett trevligt gäng mest gamla gubbar Svempa, Håkan och Ingvar sedan var det Tina, Meta och Knut, och ungdomarna Adam, Johan och Anna.