Ett paddeläventyr i Västerålen i Nordnorge juli 2014.

Dag 1, 17 juli
Torsdag. Vi startade med att lasta våra kajaker på bilarna redan på torsdagkvällen inför avfärden nästa morgon.

Dag 2, 18 juli

Fredag. Klockan 09:00 startade tre bilar med totalt 7 kajaker på taken avfärden norrut via Salavägen. Vi körde hela dagen och campade där Peter tidigare övernattat under sin Blå Bandet paddling. Vi såg fram emot den omtalad räkmacka vid Furuögrunds camping. Men vi kom precis när de hade stängt så det blev ingen räkmacka den kvällen. Campingen låg väldigt fint och vi fick en bra tältplats. Hela hamnområdet är uppbyggt av s.k. spinkved, som var restprodukter vid sågverket i Byske. Klicka på ordet Furuögrund för mer information om den gamla utskeppningshamnen.

Dag 3, 19 juli Lördag.

Nästa morgon fortsatte vi färden norrut genom Sverige den här dagen åkte vi långt och stannade i höjd med Björkliden, närmare bestämt i området kring Abisko, en helt storslagen natur. Här hittade vi en fin rastplats som fick fungera som campingplats för kvällen. Det bästa var att det gick att komma ner till Torneträsk och det blev så klart ett dopp i det friska och rena vattnet.

Dag 4, 20 juli

Söndag lunch anlände vi till startplatsen på Kråkberget och registrerade oss för deltagandet i ASKR. Vi började så småningom att lasta ur och packa kajakerna. Rätt som det var stod där en ung man med kamera och penna i högsta hugg. Han kom från lokaltidningen och ville skriva om vårt deltagande. Så blev det. Senare fick vi se tidningen och det visade sig att i vårt lilla gäng på 7 personer fyllde vi i olika omgångar flera upplagor med vårt deltagande och våra äventyr. Framförallt ett mycket fint reportage om Thomas och Wencke som gick en nybörjarkurs i flera dagar. Men det fick vi läsa om några dagar senare.

Så småningom gav vi oss iväg ut med våra fullt lastade kajaker tillsammans med det första gänget. Vi skulle bara en kort bit för att hitta nattens lägerplats. Vi landade på en strand och nu började det hända saker som vi inte är helt vana vid från de vatten vi brukar paddla i. Alla började bära upp sina kajaker långt upp på land. Det berodde på att tidvattnet höjs och sänks en hel del här. Det skiljer ca 1,5 meter  mellan lägsta och högsta vattennivån. Det stiger och sjunker två gånger per dygn. Inte nog med det  lägerplatsen låg uppe på en ganska oländig höjd med ganska hög vegetation. Men vi fick upp våra tält.

Det aviserades om en samling och information senare på kvällen. Utanför på vattnet såg vi några nise leka runt,  vilket är små valar eller som små delfiner. Vi höll oss vakna till informationen och sen gick vi och sov. Vi var trötta efter resan. Våra norska kamrater däremot fortsatte vid lägerelden. Här var det nu ljust dygnet runt så det inbjöd till att vara vaken och aktiv långt in på småtimmarna.

Dag 5, 21 juli

Måndag och nu börjar turen. Starten lite flexibel. Vi satt i våra kajaker och så småningom var alla igång. Ett fantasiskt vacker väder med sol och skön värme i luften. Vi paddlade nu på dagens ramble och njöt av de vackra vyerna och paddlingen. Ett längre lunchstopp och sen vidare. Tempot var lugnt och behagligt. Havet var väldigt lugnt. Nu fick vi tälta på ett kanonställe, Tinden, med sandstrand, toaletter och ett kafé. Här serverades våfflor med brunost och rabarberkompott. Gräset hade slagits strax innan vi kom så här var det lätt att slå upp tälten. Återigen åkte alla kajaker upp långt på land. Fort gick det också. Detta är man van vid här. Vi lärde oss.

Dag 6, 22 juli

Tisdagen startade med dimma som senare lättade och vi gav oss iväg. Till lunchstoppet hade solen kommit igenom dimman på allvar och vi fick en kanondag. Sen paddlade vi vidare och var åter inhöljda i dimma  till kvällen.

Dag 7, 23 juli

Onsdagen fortsatte vi att paddla runt och nu kom vi ut och fick kontakt med horisonten. (I alla fall Tina blev jättelycklig.) Till kvällen anlände vi till Fiskevaeret Skipnes. Nu checkade vi in i vårt rum där vi nu skulle bo i tre nätter. Enkelt men fullt funktionellt. Middag ingick denna kväll och vi fick en fisksoppa.(Bacalhau)

Dag 8, 24 juli

Torsdagen var en vilodag från paddlingen. Vi gick en promenad över ön från Skipnes tillbaka till Tinden en promenad på ca 50 minuter i vardera riktning. Mycket kuperat så bitvis var utsikten enastående. Väl framme i Tinden festade vi på våfflorna med brunost och rabarber. Under vandringen kunde vi också festa på mogna hjortron. Så gott!

Dag 9, 25 juli

Fredag, nu kom vi till dagen då Racet skulle gå av stapeln.  Idag skulle alla sitta i kajaken skarpt kl 11:00. Annars har tiderna varit ganska flytande. Men nu fick vi flyta en stund extra på vattnet. Det berodde på att det åter var dimma som gjorde att banan fick läggas om i sista stund. Alla körde nu en sträcka på ca 2,3 mil och vi körde i motionsklassen. Det fanns flera klasser, tävlingsklass dam och herr, etc..Efter ett väl genomfört lopp firade vi prestationen vid fiket på bryggan. Nu var de riktigt varmt och fint i solen. En härlig stund.

Den här kvällen firades med en god middag som ingick och nu fick vi en rätt som hette fisksymfoni. Detta var riktigt gott. Prisutdelningar följdes och sen lottades en rad vinster ut. Det var startnumret som utgjorde lotten. Eva vann en riktigt fin Kokatat hatt och Swempa ett transportkapell. Reklamkepsar och mössor delades ut. Thomas och Wenke fick varsitt diplom från sin kurs. De var riktigt nöjda och glada. Thomas genomförde också halvmaran. En riktigt bra prestation.

Dag 10, 26 juli

Lördag, nu startade vi hemfärden. Vi satt i kajakerna före 09:00 och paddlade tillbaka till Kråkberget. Packade bilarna och vände färden hemåt igen. Nu fick vi se Sverige från andra hållet och bla passerade vi Lapporten och tillbaka till Torneträsk. Sverige är fantastiskt vackert. Lite kallare i luften nu men lika varmt i vattnet. Nåja vi upplever temperaturen lite olika, men det var badbart.

Dag 11, 27 juli

Söndag, sista kvällen stannade vi åter vid Furuögrund, utom Thomas och Wenche som fortsatte hemåt och körde i ett hela natten. Nu fick vi äntligen den omtalade räkmackan och den var riktigt god.

Dag 12, 28 juli

Måndag, till slut kom vi tillbaka till Västerås runt 18:00 tiden. Norge var fantastiskt men Sverige är också helt fantastiskt. Vi avverkade totalt ca 323 mil i bil. Vi paddlade nästan 10 mil under vistelsen i Västerålen. Sverige har blivit lite mindre.

Vi som paddlade i Nordnorge var f.v. Thomas Living, Wenche Living, Anna Lindstedt, Tina Klang, Eva Dellemyr, Swempa Lingden och Peter Sjödin bakom kameran.