Premiärtur, med föreningen för mig, och utsedd skribent för turbeskrivningen Ängsö naturreservat 5-6 september.

Samling lördag morgon kl 08:00 vid kanothuset för lastning av kajaker och utrustning på de två bilarna som skulle tas oss till Långholms brygga på Ängsö. Med på turen var vår ledare Pontus, hjälpledare Andreas, Staffan och jag Daniel. Vi började med att gå igenom färdplanen och Pontus tyckt att vi alla såg starka ut och föreslog en lite längre rutt än vad som utlysts för turen.

Väl framme på Ängsö packades kajakerna och de tomrum som fanns kvar fylldes med ved inför kvällens brasa. Pontus hade sett ut en övernattningsplats med eldstad på ön Gröneborg utanför Enköping. Vi gav oss iväg västerut och rundade St. Långholmen innan vi bytte riktning österut. Vinden var på vår sida, i ryggen, och vi skulle få en bra medsjö hela dagen. Efter att ha rundat fyren vid Agneudde tog vi en kort sittbrunnsfika innan vi gav oss vidare mot rastplatsen för lunch. Vi hindrades dock av en arbetsflotte som låg ankrad under bron där vi skulle passera. Efter en insats från Andreas, som hoppade ur sin kajak och tog loss flotten, kunden färden fortsätta.

Andreas låter oss passera innan han förankrar arbetsflotten igen.

Lunchen intas på halvön Trillingen på södra Märsön. En lite knepig landstigning men annars en fin rastplats. Vi fick lite växlande väder under lunchen men klarade oss precis från regnet. Efter lunch rundar vi Märsön och tar oss ut på Oknöfjärden och paddlar norr ut mot Enköping, vinden friskar i och vi får rejält med skjuts från vågorna. Väl framme vid vår slutdestination för dagen ser vi en fiskare dra upp sin båt på vår tänkta övernattningsplats. Vi tar därför ett varv runt ön för att leta efter en alternativ plats. Dock utan framgång så vi drar upp våra kajaker på stranden och konverserar lite med fiskaren. Han skulle dock bara vara där en stund så vi får snart platsen för oss själva. Vi slår upp våra tält som fyller ut hela lägerplatsen ganska bra, det var nog tur att vi inte var en större grupp. Mitt i tältstöket får vi sällskap av Lars och Marianne Grimler, bekanta till Pontus som bor i närheten. Lars och Marianne kommer över i båt och serverar oss tårta med kaffe och konjak. En trevlig och uppskattad överraskning.

Tårta och kaffe på Gröneborg. Tack, Marian och Lars!

Enligt sägnen så var Gröneborg hemvist för Joar Blå som från höjden på ön hade sin borg med utsikt över farleden mellan Stockholm – Västerås och varifrån han tog ut tull från passerande fartyg.

Föreningens tarp sattes upp som vindskydd inför middag och kvällens brasa.

Avfärd från Gröneborg.

På söndag morgon kom vi iväg strax före kl 10:00. Vi skulle ta en kortare väg hem, ca 14 km, då vi skulle få motvind hela vägen. Vi tog nog i lite extra i motvinden och snittade över 6 km/h hela vägen hem.

Efter passage under Hjulstabron intog vi lunch på Västra Märsön. Badgästerna lös med sin frånvaro så vi lånade den lilla stranden.

Efter lunch hade vi 7 km kvar att paddla. Tror alla var lite frusna efter lunchen så det var skönt att få börja röra på sig igen. Vi var tillbaka vid Ängsö vid kl 14:00 och lastade kajakerna för hemfärd till kanothuset.

Tack Pontus, Andreas och Staffan för en trevlig helg!