Vi var 9 paddlare som samlades för avfärd mot Framnäs, Ängelsberg. Vår sista paddlare anslöt på plats

Beställningen av bra väder gick igenom och dagen bjöd på sol med en del moln och några meter per sekund i vind som svalkade. Inte lika jobbigt varmt som det var dagarna innan turen.

Efter att vi hade gått igenom på land hur turen såg ut på kartan, sjösatte vi våra farkoster och paddlade den korta biten ut till Oljeön. På Oljeön anslöt vi på guidningen som Fagersta Turism har under somrarna. Oljeraffinaderiet är världens äldsta och bevarade med en lång historia.

Efter guidningen paddlade vi till södra Kalvön för att luncha och några valde att ta sig ett dopp i sjön. Vi fortsatte söder ut längs fastlandet, rundade Ornäs Udde och paddlade till Vinterrönningen, som är ett sommarstugeområde. Där fick vi sedan tidigare lov att nyttja en brygga och land för att fika. Viken hade en ordnad sandstrand. Här blev det ännu mera bad och några paddlare var i med kajakerna för att träna rollar.

Vi paddlade sedan tillbaka en bit och rundade Gillerön samt västra sidan på Ramön innan vi gick över till Oljeön och tillbaka till vår startplats Framnäs gästhamn. Här blev det någras tredje bad under turen!

Sträckan vi paddlade hamnade på ett ungefär på 13 km.

På vägen hem kollade vi på skogsbranden som härjade några hundra meter ifrån byn.

Tack för ett trevligt sällskap, som gjorde det till en trevlig tur!