Historien har sin start två år tillbaka (2017)

Då ute på en kompistur runt Aggarön. Vi gick in i hamnen vid öns nordöstra sida alldeles vid en båt. Efter lite samtal med dem, så tipsades vi om ett vindskydd åt nordväst.

Men vi hittade det aldrig!

Man får inte ge upp. Så till nästa år 2018, gick jag åter ut på en kamrattur nu med tanke på Aggarön. Vi styrde då direkt mot Aggarö gård och följde sedan land uppåt norr. Nu fick vi syn på vindskyddet, det låg väldigt undanskymt. Komiskt var att året innan när vi gav upp så var vi bara 50 meter ifrån.

Sommaren 2018 som man kommer att minnas för eldningsförbud mm och kanonsommar. Vi fick då en fantastisk kvällssol rakt in i vindskyddet (övernattade på bänkarna). Här väcktes tanken att detta måste fler få uppleva. På VKFs planeringsmöte för sommaren ville jag köra en Aggarö med Ridö paddling.

Till ”nutid” år 2019

Tre anmälningar kom in direkt efter att turerna publicerades på hemsidan.

Sedan hände ingenting tills en påannons gjordes två veckor innan – då blev det fart på anmälningarna.

Efter 6 anmälda deltagare blev jag som ensam ledare lite nervös (även första gången som ansvarig ledare). Turligt nog kunde ”Swempa” hoppa in som hjälpledare. Ett tag såg det ut som vi skulle bli totalt 12 st. Men det blev i sista stund två avhopp.

10 st deltagare samlades vid kanothuset, några helt nybörjare. Fokus på turen var inte prestation, utan mer mys och upptäcka. Så därför planerade jag stopp på mina personliga guldkorn.

Kajaker packas och sjösätts, väder prognos ändrade sig timme för timme med olika info mellan olika leverantörer. Men regn kunde vi troligen räkna med. Så vid packande av kajakerna började regnet. Vindmässigt var det lugna vindar.

Jag konstaterade rätt snart att dom kläder jag hade på mig inte alls var ändamålsenliga.

Vi tog vår start på utsidan Björnön. I höjd med St Skärplingen började vi få motvind. När vi passerade Norrskär så hade vår fart bromsats upp kraftigt nu av både vågor och vind (med sporadiska gäss på vågorna), vågorna kom rakt mot oss så dom var lätta att hantera. En plan B började jobbas på hos mig, att övernatta på Norrskär. Vi samlade ihop oss vid fyren Fröholmen. För att stämma av gruppen och informera om övergång (stor farled med tunga båtar). Gruppen kändes stark och plan B sattes aldrig i verket. Vi fick flera övningar på farledsövergångar denna tur och man kunde tydligt se hur gruppen lärde sig, första övergång lite spretande till att på slutet blir en tät grupp.

Turligt nog avtog regnet och vind i höjd med fyren. Farten gick därför upp igen. Skönt att regnet drog bort, det är ok att paddla i regn men matlagning och uppsättning av tält är inte kul i regn.

Vi anlände Aggarön ca 18:30. Det var fler som kände sig redigt frusna när vi klev ur kajakerna. Men solen som helt lyst med sin frånvaro tittade nu fram och värmde väldigt behövande. Därefter börja leta tältplatser, det är ganska öppet och ojämnt så tälten blev därför utspridda. Men detta är inget problem då det finns en naturlig samlingsplats vid vindskyddet. En mysbrasa måste man ha, så en sådan kom också igång. Stundtals visade sig även kvällssolen.

Ca 21:30 är mat avklarat och gruppen börjar känna lust för att göra upptäcktsfärd på ön. En promenad in mot Aggarögård startas. Vid bondgården till Aggarögård hörs musik och i ett fönster en blinkande lampa i olika färger. Vi kliver i det närmaste rakt in i en bröllopsfest. Paret var inte alls avvisande, utan bjöd in oss på dans. Vi kände oss inte direkt klädda för bröllopsfest, så efter ett kort stopp i kiosken som det är självbetjäning på styrdes stegen direkt tillbaka.

Tror det var flera som sov gott den natten, flera muskler som legat i vila.

Nästa dag, utlovat uppsprickande och svag vind. Efter stärkande frukost satt vi i kajakerna till 10:00.

Turen var planerad att runda Ridön, ett fikastopp på Lybecks sten, lunch på Högholmen och fika på St Sandskär.

Lybecks sten som tidigare varit en glänta med mycket träd och sly är sedan något år helt förändrad – nu öppen med vindskydd, bänkar, mm. I kajakerna igen efter 30 minuter. Här tappar vi en av medlemmarna som behövde avvika och ta sig hemåt. Deltagaren hade redan innan start indikerat detta, samt att personen är en van paddlare. Så var gruppen nu 9 st deltagare.

Högholmen, det är nu vindstilla och strålande sol. Vår lunch intas och 1 timme senare är vi i kajakerna igen. Beslut görs att hoppa över fika på St Sandskär. Vår paddling tillbaka mot Björnön startas därför.

Passerar St Sandskär på västsidan med många båtar runt ön. Här får vi förstärkning av paddlare som solat och badat – gruppen är åter 10 st. Men detta varar kanske 1 km, så sätter vår nya medlem fart och ”försvinner” – och vi är åter 9 st. Flera börjar indikera känningar i armar och axlar.

Mellan Tovan och Almö-Lindö görs ett kort stopp för vatten och frukt sittandes kvar i kajakerna.

På norrspetsen av Almö-Lindö tappar vi ytterligare 2 deltagare som vill sätta kurs mot Östra holmen för fika och bad. Så nu är vi 7 deltagare som gör den sista paddlingen in till kanothusets brygga.

En mycket trevlig paddling, med glada deltagare.

Totalt 30km.

Vid tangentbordet
Pontus Eriksson

————- Bilder av Pontus ————-

Vi har precis kommit in till Aggarön och deltagare njuter av värmande sol