Glassarturen till Aggarön och Frösåkers brygga

Så äntligen kom vårsolen lagom till vår alternativa klubbtur. Ursprungsplanen var en långhelg till Gryt och St Annas skärgård men i dessa coronatider är alla turer som innebär en lång restid inställda.

Vi ledare fick frågan om vi ville sätta ihop en alternativ tur och då Ann-Margreth ännu inte varit till Aggarön och Maria var sugen på glass vid Frösåkers brygga så blev rutten enkel att planera.

Fem glada paddlare trängdes med ännu fler glada paddlare på bryggan vid kanothuset den soliga kristi himmelsfärdsmorgonen. Det var många som ville passa på att lapa den vårsol som vi inte har varit bortskämda med denna kalla vår.

Väl i vattnet tog vi sikte mot Norrskär. Här planerade vi att äta lunch för att därefter paddla de tre sista kilometrarna till Aggarön. Döm om vår förvåning när vi kom till Norrskär, lagunen var fullproppad med kajaker! Det blev istället lite energipåfyllning sittandes i kajaken och därefter fortsatt paddling.

Aggarön visade sig vara en klippa i dubbel bemärkelse. Bra platser för tält, ett utedass och ett vindskydd. Och så själva klippan; högt över vattnet och med kvällssol som första parkett. På klippan intogs våra luncher och här blev vi sittandes och bara njöt i ett par timmar… Tills Maria tyckte att det var dags att aktivera oss.

Ann-Margreth, som även tycker om att vara på Mälaren på vintern, hade en idé om att runda Gimpelstenarna. Gimpelstenarna är ett välkänt mål för skridskoåkare och omnämns i Skrinnarens guide till Mälaren som ”en magnet för skridskoåkare som dras dit likt flugor till en sockerbit”. Andreas hakade glatt på. De rundade Aggarön norrut och tog sikte österut mot stenarna. På tillbakavägen rundades södra Aggarön och totalt blev det 1 mils paddling.

Maria hade laddat för upptäcktsfärd i det gröna. Växt- och djur-bingo stod på agendan. Maria, Catharina och Marie gav sig ut på safari på Aggarön. På ön finns en 5 km lång vandringsled och till damernas förtjusning fanns GLASS att köpa i en självbetjänings-kiosk. Med ett artbingo i högsta hugg var fokus på att försöka identifiera vad vi såg längs stigen. Det växte mycket smörblommor, vitsippor och gullvivor som var lätta att känna igen. Fiskgjusen är vi inte säkra på, men det var en stor rovfågel åtminstone. Catharina fick ganska snart bingo på sin egen bricka. På den förtryckta brickan kunde vi pricka av Tall, Harsyra, Björkticka, Hägg och Aurorafjäril. Det mest spektakulära vi såg på utflykten var nog dovhjortarna. Vi såg också fina kossor med söta kalvar i hagen, äppelodlingar, ädellövträd och får.

På ett ställe fanns en karta man kunde ta, Maria ställde frågan ”Vill ni ha varsin karta?”, men det uppfattades av Catharina och Marie en bit bort som ”kaka” – ingen av dem ville ha kaka från en låda i solen…

Väl tillbaka i vårt camp slogs tälten upp. Tre damer passade på att ta sig ett svalkande dopp i Mälaren. Därefter var det dags för middag uppe vid klippan. Här blev vi sittandes till solen gick bakom moln på väg ned och det blev kallt. Då gick vi till vindskyddet och tände en eld. Ann-Margreth hade tagit med ved som alla fick hjälpas åt att frakta i sina kajaker. Det var molnfritt närmast horisonten, så sittandes vid brasan fick vi se solen gå ned. När veden var slut var det läggdags. Maria provade att sova i hängmatta för första gången och Marie hade också premiär, hon testade att sova i vindskydd.

Fredag morgon vaknade vi efter en god natts sömn ute. Efter frukost bar det av mot Frösåker där GLASSEN hägrade. Östliga vindar gjorde att vi fick kämpa lite på vägen till Frösåker och när vi väl var framme var alla hungriga. Efter en snabb diskussion bestämde vi oss för att äta medhavd lunch först och därefter njuta av glassen.

Med fulla magar startade därefter turens längsta sträcka, hela 16 km innan vi skulle vara i mål vid kanothuset. Med vinden i ryggen och solen på näsan flöt paddlingen på. Paddlingen längs Frösåker och Gäddeholm var vacker med kobbar och vikar att vila ögonen på. Vi tog ett kort stopp vid badplatsen i Gäddeholm för att fylla på med energi och sträcka på benen. En av damerna passade på att doppa sig ytterligare en gång! Vi rundade därefter Björnön på dess västra sida och sedan var vi i mål.

Alla tog sig ett dopp i Mälaren någon gång under turen, dock var badet för en i sällskapet enbart med torrdräkt på. Andreas ville nämligen testa att gå runt med torrdräkt och fullpackad kajak och passade på att göra det efter turen till Gimpelstenarna. Allt fungerade bra och han hade inga problem att komma upp i kajaken på egen hand. Vi fick erfara att ett multiverktyg kan vara bra att ha med sig på kajaktur, en reservpaddel kom till användning rätt snart efter start.

Tack alla för en god tur och glatt sällskap!