Vi var 9 som tillslut deltog i turen i Stockholm den 8 juni 2024.
Vi var 8 förväntansfulla som samlades och lastade kajaker vid kanothuset kl 08:00 på morgonen. En av deltagarna anslöt på sjösättningsplatsen i Stockholm. I år sjösatte vi på Point65´s brygga vid Pampas Marina. Efter ett samtal och överenskommelse med dem så ordnade det sig. Det gick mycket fint.
När vi väl satt i kajakerna och skulle paddla kom några små regnstänk på oss men det var snabbt övergående.
Vi fortsatte in i Karlbergskanal och kom så småningom fram vid Stadshuset och då sken solen på oss. Dessutom var vattnet ovanligt lugnt och fint runt stadshuset. Så pass att vi kunde ta oss tid för en bild.
Färden fortsatte mot Långholmens badstrand som var helt tom när vi kom. Så med gott samvete kunde vi dra upp alla 9 kajakerna på stranden. Vi fick en trevlig lunch i solen.
Därefter tillbaka och runt Långholmen för att titta på alla fina gamla träbåtar. Där var vi inte ensamma att paddla. Vi mötte många både turistande och tränande som kom paddlandes runt oss. Vi tog det lugnt för att alla som ville skulle kunna ta kort.
Framme vid Reimersholme fortsatte vi mot Gröndal och så småningom rundade vi Stora Essingen. Det finns många imponerande bostäder att titta på efter stränderna där. Vindarna var måttliga och stundtals riktigt stilla. Båttrafiken var inte allt för påträngande denna dag. Väl tillbaka mot Pampas paddlade vi in och beundrade husbåtarna som finns där.
Turen avslutades åter vid point65´s brygga. Alla såg glada och nöjda ut efter en fin dag på vattnet inne i Stockholm som visade sin bästa sida för oss.
Vid pennan Tina
Deltagare: Tina Klang, Anna Lindstedt, Anders Förnegård, Fredrik Loftebo, Marie Hägg, Julia Carlsson, Florence Tullberg Nilsson, Stefan Romberg, Martin Bruzelius.