Efter ett stort intresse för turen med 10 anmälda så blev vi till slut ett glatt gäng på 6 personer som gav oss i väg med våra kajaker till Stockholm. Vi la i på samma plats som många år tidigare dvs i Äppelvikens småbåtshamn. Vid en liten rekognosering tidigare i våras så såg det fortfarande bra ut att lägga i där. Till vår förvåning så hade det nu placerats en rejäl betongsugga tvärs över iläggningsrampen. Efter lite trixande över den med kajakerna så kom vi alla till slut ut på vattnet. Vädret var strålande hela dagen. Lagom varmt för att paddla i. Vinden ökade något de sista kilometrarna endast. Det var förvånansvärt lugnt från annan sjötrafik på vattnet hela dagen. Kanske var alla ute och tittade på Stockholm maraton som gick samtidigt. Vi fick se löparna på i stort sett alla broar vi paddlade under och när de sprang på gatorna av och till med för den delen. Vi hade mer eller mindre första parkett.

Efter att vi lagt i vid Äppelviken styrde vi kosan norrut in i Ulvsundasjön. Vi paddlade in vid Pampas Marina där det finns en mängd husbåtar att beundra. Därefter tog vi första pausen på bryggan strax efter Marinan där det numera är en sk kayakomat placerad.

Bryggan efter Pampas Marina. Knut och Mia.

Stefan, Per och Meta

Paddlingen fortsatte genom Karlbergskanalen och ut vid Stockholms stadshus.

Karlbergskanalen

Därefter över Riddarfjärden och under Västerbron till Långholmens badstrand. Där möttes vi av åsynen av en lååång ringlande kö upp mot fiket. Tydligen var det en popup butik av något slag som lockade många unga människor att köa i evigheter (som det såg ut). Nåväl vi lunchade och hade en avkopplande stund i solen vid stranden. Det enda som störde var en envis helikopter som låg precis ovanför oss en bra stund. Så kan det vara i storstaden.

Lunch på Långholmens strand

Vi fortsatte sedan att paddla tillbaka mot Riddarfjärden under Västerbron med stadhuset i förgrunden.

Därefter in mot Långholmskanalen.

Här kunde vi beundra massor med fina träbåtar. Därefter rundade vi Reimersholme och kom ut mot Gröndal. Under Gröndalsbron och runt Stora Essingen. Här kunde vi se alla dessa fantastiska hus som är byggda ända nere vi vattnet. De måste ha kommit till innan strandskyddet infördes. När vi till slut rundat Stora Essingen kunde vi åter nöjda med dagen gå i land vid Äppelviken. Totalt paddlade vi nästan 15 km.